Metoda Montessori - Principii și caracteristici

Viața ca părinte presupune multe decizii care îi au în centrul atenției pe cei mici. Există numeroase elemente de care trebuie să ții cont atunci când te pregătești să devii părinte, dar și după ce asta devine o realitate.

În zilele noastre, când tehnologia facilitează accesul la informație mulți părinți fac o documentație serioasă înainte de a lua o anumită decizie în ceea ce îl privește pe cel mic. Deciziile care privesc latura funcțională, cum ar fi tipul de căruț, culoarea pereților din camera copilului, lasă loc ulterior grijilor ceva mai deosebite cum ar fi alimentația sau educația.

În ceea ce privește educația, decizia devine una destul de grea, deoarece există o serie largă de principii necesare a fi aplicate, care uneori pun la îndoială calitatea de părinte.

În ultimii ani, o nouă metodă privind educația celor mici a început să devină populară, anume Metoda Montessori.

Bazele acestei metode de educație au fost puse de Maria Montessori, prima femeie medic din Italia, care, în 1906 a decis să înființeze ,,Casa Copiilor”, realizând, astfel, o nouă metodă de învățământ. Eforturile medicului italian au fost susținute de Alexander Graham Bell care, în 1912 a înființat una dintre primele școli care au aplicat această metodă de educație.



Metoda Montessori se bazează pe libera exprimare a dorințelor și a sentimentelor, pe liberul-arbitru și pe intensa conexiune între senzorial și vizual. Cenzura, impunerea a ceea ce este bine și ce este rău sunt excluse a fi parte din acest model de învățare, deosebindu-se, în acest fel, de metodele clasice de învățare.

Principiile Metodei Montessori aduc o nouă viziune asupra modului de dezvoltare a copiilor, bazându-se, în principal, pe auto-educare și aplicarea în mod direct a celor învățate.

Printre caracteristicile Metodei Montessori se numără:

  • Lipsa pedepselor și a recompensei
  • Explorare senzorială (recunoașterea sunetelor, experiență tactilă, etc)
  • Activități concepute pentru a sprijini dezvoltarea cognitivă, a abilităților sociale
  • Dezvoltare emoțională
  • Coordonare fizică
  • Libertatea de învăța în propriul ritm
  • Utilizarea artelor vizuale, muzicii și mișcării

Rolul adulților în acest parcurs de educare este acela de a acționa în calitate de ghizi sau consultanți ai celor mici, rolul lor fiind acela de a-i observa pe copii de-a lungul procesului de învățare și de a le pune la dispoziție materialele educaționale aduci când aceștia le solicită.

Acest model de educație trebuie să aibă o aplicare continuă. Pe lângă includerea copilului în clase special organizate în spiritul Metodei Montessori, părinții trebuie să cultive același model de educație și acasă.